سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 25
کل بازدید : 32437
کل یادداشتها ها : 75
خبر مایه

موسیقی


داشتن حجاب در جوامع غربی کاری بسیار دشوار و در برخی اوقات ناممکن است اما زنان مومنی هستند که با پایبندی به این مهم با تمام مشکلات، سختی ها و بی عدالتی های که بر علیه آنان وجود دارند با حجاب به موفقیت های برسند و ثابت کنند که حجاب مصونیت است و نه محدودیت.


















پایگاه خبری «اسلام الیوم» در گزارشی به موفقیت های حجاب در برخی جوامع غربی اشاره کرد و نوشت: به نظر می رسد حجاب  در بین جامعه سکولار غرب و علی رغم مخالفت ها و آزار و اذیت های زیاد به موفقیت های زیادی نائل آمده است؛ جامعه ای که همواره با حجاب و پوشیدن آن در مدارس و نهادهای عمومی مخالف بوده است. زنان مسلمان اروپا در بسیاری از کشورهای سکولار غرب این امکان را یافته اند که بتوانند نسبت به آموزه های دینی خود متعهد باشند.

 در این اواخر واقعیت هایی به نفع زنان مسلمان در این جوامع رخ داده است که از بهبود برخورد این جوامع با مسلمانان و احترام نسبی  به برخی از آموزه های دین اسلام از جمله حجاب حکایت دارد.

 

آغاز موفقیت های حجاب از روسیه
 

اسلام الیوم در این گزارش نوشت: طلوع موفقیت ها و پیروزی های حجاب از کشور روسیه آغاز می شود. در این کشور هیات مهاجرت فدرال روسیه این اجازه را به زنان مسلمان محجبه ای که وارد این کشور می شوند، داده است تا برای اوراق و اسناد شخصی خود از عکس های با حجاب استفاده کنند. این موضوع به دستور رئیس هیات مهاجرت فدرال روسیه صورت گرفته است. وی در این باره می گوید: به زنان محجه اجازه داده می شود که برای اوراق شخصی خود عکس های محجبه بگیرند اما به شرط اینکه در این عکس ها، صورت پوشیده نباشد.

 

حکم مذکور در حالی صورت می گیرد که مقامات روسیه پیش از این، پوشیدن موی سر در عکس های اسناد رسمی را ممنوع اعلام کرده بودند. علاوه بر این، نوعی نارضایتی و خشم در بین مسلمانان روسیه در اثر تدوام ممنوعیت حجاب در مدارس وجود داشت و مسلمانان که حدود 15 تا 20 میلیون نفر جمعیت این کشور را تشکیل می دهند،  از نداشتن حقوق برابر با مسیحیان ارتدوکسی شاکی هستند.

 

ترکیه و فرصت حضور وکلای زن برای ارائه دادخواهی

اسلام الیوم افزود: در ترکیه نیز یک منبع قضایی و پارلمانی اعلام کرده است که وکلای زن ترکیه ای می توانند باحجاب کامل در دادگاهها حاضر شوند و به دادخواهی بپردازند. این در حالی است که  فعالان زن ترکیه  سال های مدیدی خواستار اجازه پوشش حجاب به زنان وکیل در محاکمه ها بودند.

 

لازم به ذکر است که این تصمیم در مجلس دولت بالاترین نیروی اداری قضایی در ترکیه اتخاذ شده است و این اجازه را به زنان وکیل می دهد تا با پوشش حجاب در دادگاهها حاضر شوند امری که پیش از این کاملا ممنوع بود. تصمیم مذکور پس از ارائه شکوائیه یک وکیل زن صورت گرفت که دز آن تاکید کرده بود که به خاطر ممنوعیت حجاب در دادگاه، قربانی تبعییض دینی شده است. و محافل سکولار ترکیه همانطور که انتظار می رفت، حکم مذکور را محکوم کرد اند.

 

از طرف دیگر پرفسور «کوخان تستین سای» رئیس موسسه آموزش عالی ترکیه اعلام کرده است: پیش نویس قانون جدید این موسسه شامل بندی است که به اعضای هیات علمی دانشگاهها اجازه پوشش حجاب و گذاشتن ریش را می دهد. این در حالی است که این هیات، سال های گذشته به بهانه مخالفت آن با اصول سکولار جمهوری ترکیه، از چنین اموری منع می شدند.

 

نروژ و نشانه های احترام به حجاب

اما در نروژ، موانع پوشش حجاب از کارمندان زن دولت، پلیس و قضات برداشته شد؛ به گونه ای که به آنها و دیگر شخصیت های دینی این اجازه را می دهد تا پوشش حجاب را رعایت کنند. این حکم پس از رای گیری در کمیته دولتی ویژه امور دینی به تصویب رسید و در آن از پانزده عضو این کمیته، 12 نفر موافق و تنها سه نفر مخالف بودند.

 

لازم به ذکر است که کشور نروژ از سال 2008 و پس از ارسال نامه ی یکی از دختران مسلمان مدرسه عالی پلیس این کشور به فرمانده پلیس که در آن خواستار اجازه دادن به پوشش حجاب شده بود، به صحنه ی بحث های شدیدی درباره امکان ورود به پلیس با لباس مذهبی بدل شده بود . این نامه از سوی فرمانده پلیس به دولت ارجاع داده شد و طولی نکشید که  به مجادله گسترده ای در پارلمان و رسانه ها منجر شد.

 

علاوه بر این  یک دادگاه بلژیکی در صدور حکمی برای یک زن مسلمان محجبه که به دلیل پوشش حجاب از کار اخراج شده بود، به موفقیت بزرگی دست یافت به طوری که این دادگاه توانست حکمی صادر کند که که به موجب آن  می بایست مبلغ ده هزار یورو به خاطر خسارت هایی که این زن در اثر اخراح از کار دیده است به وی پرداخت شود.

 

گفتنی است یک شرکت بلژیکی در فوریه 2011، قرارداد کاری یکی از کارمندان زن خود را به دلیل اسلام اوردن و نپذرفتن خلع حجاب در محل کار لغو کرده بود. استیون رونیت وکیل این کارمند زن در این باره گفت: موکل من به مدت دو ماه بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می داد اما تنها پس از شکایت های مشتریان به طور ناگهانی این امر غیرقابل قبول شد.

 

«ادوارد دلرول» معاون مرکز برابری فرصت ها و مبارزه با تبعییض بلژیک در این باره گفت: این حکم از دو جهت حائز اهمیت است اول اینکه به وضوح بهانه ی برخورد با کارکنان زن را رد می کند و دوم اینکه احکام جزئی که پیشتر صادر شده بود را نیز تایید می کند.

 

حجاب در لیگ فوتبال دانمارک

از طرف دیگر فدراسیون فوتبال دانمارک با استناد به حکم هیئت بین المللی قانونگذاری فوتبال(ایفاب) اعلام کرد: زنان فوتبالیست دانمارک از آغاز فصل آتی می توانند پوشش حجاب را رعایت کنند. «آلن هانسن» رئیس فدراسیون فوتبال دانمارک با استقبال از حکم هیات بین المللی قانونگذاری فوتبال ایفاب، گفت: فدراسیون فوتبال دانمارک خواستار اجرای دستورالعمل های بین الملی از سال 2008 شده است.

 

ایفاب در سال گذشته طی حکمی اعلام کرد که زنان فوتبالیست باید برخی از شرایط حجاب نظیر لزوم همرنگ بودن حجاب با رنگ پیراهن، عدم پوشش چهره و متصل نبودن حجاب به پیراهن را رعایت کنند. فدراسیون فوتبال دانمارک اعلام کرد: حکم حجاب در صورتی که خطری برای بازکنان ایجاد نکند در همه مسابقات فصل آتی اجرا خواهد شد.

 

پایگاه «اسلام الیوم» در پایان گزارش خود نوشت: درست است که آزار و اذیت زنان مسلمان محجبه در غرب متوقف نشده است اما به نظر می رسد نشانه هایی وجود دارد که بر جوامع غربی ایجاب می کند نمونه ای را برای همزیستی با اسلام، جامعه اسلامی و شخصیت های آنها ارائه کنند.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ